2019年5月4日 星期六

Is the crash cause of F35 an "unresolved problem of the US military"

Recently the Nihon Keizai Shimbun Electronic Edition reported the following:
F35墜落 原因は「米軍も未解決の問題」か  
編集委員 高坂哲郎
2019/4/23 5:50日本経済新聞 電子版
航空自衛隊が導入した最新鋭のステルス戦闘機F35Aが青森県三沢市沖の太平洋に墜落して2週間が経過した。搭乗員と機体の捜索が続いているが、発見には至っておらず、原因究明もできていない。ただ、F35Aには以前からある深刻な問題点があった。

米軍で相次ぐ酸素供給装置の不調
その問題点とは、戦闘機の搭乗員に酸素を供給する装置の不調だ。
F35には、地上の航空基地から発進するA型、短距離離陸・垂直着陸のB型、空母から発進するC型の3種類があるが、いずれにも、戦闘機が飛行中に取り入れた外気から酸素を分離し、飛行高度に応じた適切な濃度にしたうえで搭乗員に供給する「機上酸素発生装置」(Onboard Oxygen Generation System 略称OBOGS、オボグス)が取りつけられている。

米軍の空軍と海軍、海兵隊はこの装置をF16FA18といった戦闘機や一部の練習機に搭載し、30年以上にわたり運用してきた。

ところが2008年以降、米国初の第5世代ステルス戦闘機F22OBOGSを搭載したところ、同装置の異常による低酸素症の事例が20件以上も発生。1011月には1機が墜落する事故を起こしてしまった。
低酸素症になると、発汗や頭痛、めまいなどの症状が表れ、進行すると視力や判断能力が低下し、最悪の場合、意識を喪失する。米軍は墜落事故を受け、F22の運用をいったん中止し、OBOGSの部品を交換するなどの措置をとったうえで運用を再開した。

ただ、その後もF35Aを含む数種類の戦闘機や練習機で低酸素症の事例が発生した。米軍は原因の究明を続けているが、特定には至っておらず、OBOGSの故障が発生した際に使う緊急時用の酸素の搭載を増やすなどして対応しているとされる。有り体にいえば、「だましだまし」運用しているというのが実情なのである。


今回の航空自衛隊の事故では、F35A搭乗員が訓練を中止する」と通信したのちに墜落している。搭乗員が何らかの異変に気づいた後、急速に状況が悪化して墜落に至ったようで、仮にOBOGSの不調による低酸素症が起きていたとすれば辻つまが合う

ちなみに、航空自衛隊が現在も主力戦闘機として使っているF15戦闘機は、OBOGSではなく、あらかじめ液体酸素をためた特殊な容器を載せ、そこから搭乗員に酸素を供給している。
現代の戦闘機の宿命
米国でライト兄弟が初の動力機つきの航空機を発明してから100年以上が経過した。当時とは大きく異なり、現代の航空機は軍民の別なく、さまざまな部分に電子機器が入り組み、その運用には複雑なソフトウエアが要求される。そしてそのソフトには開発した時点では製作者も気づけない欠陥が潜み、テスト飛行などを経ながら逐次、欠陥を発見・改良しているのが実情だ。

このため、新たに開発された航空機のテストパイロットや、機体が正式に運用を開始して間もない時点で操縦する搭乗員たちは、どこに欠陥が潜んでいるかわからない状態での飛行をせざるを得ない。文字通り、危険と背中合わせの任務についているわけだ。

墜落事故後、空自のF35Aはすべての機体の運用を停止している。今回の墜落事故とOBOGSの関連性は現時点では断定できないが、米国で同装置の不調が相次いでいるのが事実である以上、墜落事故との関連の有無にかかわらず、日本も強い問題意識をもつ必要がある。

ただし、F35AOBOGSを取り外し、F15が搭載している液体酸素容器を取りつけるなどの改良を日本が独自にすることは米国との約束で許されない。外国製戦闘機を買うということには、こんな深刻なデメリットがある。
気がかりなことがもう一つある
176月、米イージス駆逐艦フィッツジェラルドが伊豆半島沖で民間商船と衝突し、乗組員7人が犠牲になるという事故が起きた。艦長らが過失致死などの罪で米海軍の軍法会議にかけられていたが、海軍はこのほど「訴追取り消し」との異例の決定を出した。

戦闘機と同様に電子機器のかたまりであるイージス艦の衝突事故をめぐっては、「外部からハッキングや電磁波攻撃などを受け、艦の電子機器が正しく作動していなかったのではないか」との見方がささやかれている。ただ、軍事機密の壁もあり真相は闇の中だ。それでも、7人もの犠牲者を出したにもかかわらず、訴追取り消しという今回の動きはどこか不自然であり、ハッキングの事実関係が判明し、当時の乗組員らを訴追するのは筋違いとの判断を米軍が固めたのではないか、とも思えてくる。

F35AF22などの戦闘機も、ソフトウエアの更新などの際に、外部からハッキングを受け、システムエラーの種を植えつけられるおそれがある。OBOGSの不調に関しても、当然、米軍はそうしたリスクをめぐる調査をしているとみられる。

F35Aの墜落後に会ったある安全保障関係者は、413日公開の筆者の記事「F35墜落で始まった日米vs中ロ『海中の攻防』」について「同意するが、事態はもっと深刻だ」とだけ話してくれた。「事態はもっと深刻」の意味を考え続けている。

Translation

2019/4/23 5: 50 Nihon Keizai Shimbun Electronic Edition

Two weeks had passed since the state-of-the-art stealth fighter F35A introduced to the Air Self Defense Force crashed in the Pacific Ocean off Misawa City, Aomori Prefecture. The search for the aircraft and its crew continued but nothing had been found, and the cause was not able to be investigated. Nevertheless, previously the F35A already had serious problems.

Continuing oxygen supply equipment failure in the US military
The problem is the failure of the equipment that supplies oxygen to the fighter crews.
There are three types of F35: A-type launching from an air base on the ground, B-type for short takeoff and vertical landing, and C-type for launching from an aircraft carrier. Onboard Oxygen Generation System (abbreviated OBOGS), which supplies oxygen to the crew after separating oxygen from the air and making the concentration appropriate for the flight altitude, is installed.

The US Air Force, the Navy, and the Marine Corps have mounted the device on fighter planes such as the F16 and FA18 and some training aircraft, and the device have been in use for more than 30 years.

However, when OBOGS is mounted on the F22 since 2008 which is the first US 5th generation stealth fighter, more than 20 cases of hypoxia due to abnormalities in the device have occurred. In November 2010, one plane crashed.

With hypoxia, symptoms such as sweating, headache, and dizziness appear. As it progresses, vision and ability to judge declines; and in the worst case, one can lose consciousness. Due to a crash event, the U.S. military suspended operations of the F22 and resumed operations only after taking measures such as replacing OBOGS parts.

Still, hypoxia cases have occurred in several types of fighters and trainers including the F35A. The U.S. military has continued to investigate the cause, but it has not been identified yet, and it is said that the response is to increase oxygen loading for emergency use when an OBOGS failure occurs. To be frank, the fact is that they are somehow "using every trick in the book".

In the accident of the Air Self Defense Force, the F35A crashed after the crew member communicated "Stop Training". After the crew noticed something unusual, the situation worsened rapidly and it seemed to have fallen. It would be in a logical path to think whether hypoxia was due to OBOGS failure.

By the way, the F15 fighter jet that the Air Self-Defense Force still using as the main fighter is not using OBOGS, but carries a special container filled with liquid oxygen beforehand and supplies oxygen to the crew from there.

The fate of modern fighters
More than 100 years have passed since the Wright brothers invented the first powered aircraft in the United States. Unlike in those days, military and civilian aircraft are the same: electronic devices are intermingled in various parts, and complex software is required for their operation. And at the time of development, the flaws that the producers did not notice at the time of development were hidden, and it is the fact that they are finding and improving the flaws in sequence while going through test flights.

For this reason, test pilots of newly developed aircraft and crew members who are operating just after the aircraft has officially started operation are forced to fly without knowing where the defects are hidden.  Literally, they could be understood as on a mission back-to-back with danger.

After the crash, Japan Air Self-Defense Force has ceased the operation of all F35A aircraft. Although the relevance of this crash accident and OBOGS cannot be determined at this point in time, it is a fact that the malfunction of the device has continued in the US, so Japan need to have a strong awareness of the problem regardless of whether it is related to the crash accident.

However, Japan's deal with the United States do not permit Japan to make its own improvements, such as removing the F35A OBOGS and installing the F15-mounted liquid oxygen container. Buying foreign-made fighters has such a serious demerit.

There is one more thing to worry about.

In June 2005, Aegis class destroyer FitzGerald collided with a private merchant ship off the Izu Peninsula, the accident occurred with seven crew members sacrificed. The captain had been subjected to the US Navy's court martial which deliberated on charges such as negligence, but the Navy up to this moment is still against this and has issued an unusual decision of "prosecution cancellation".

Similar to fighters, the view points on the collision of the Aegis ship is that it was caused by a blocking down of electronic devices. It is whispered that "the electronics of the ship did not operate properly due to external hacking and electromagnetic wave attacks etc." There is a military secret wall and the truth is kept in the dark. Nevertheless, despite the fact that seven lives had been scarified, a move to reverse prosecution is somewhat unusual. The facts of hacking have become clear, and the prosecution of the crew at that time was a mistake. It may seem that the US military has hardened this decision.

Fighters such as the F35A and F22 at the time of the software updating may have been hacked from the outside with a seed of system errors planted etc. Of course, the US military seems to be investigating such risks when it comes to OBOGS's bad condition.


A security official whom I met after the crash of the F35A agreed with my article ‘Japan-US vs. China-Russia: “Offensive and defense at sea” started by the fall of a F35’, and said that “ I agree, the situation is more serious."  We will continue thinking about the meaning of "the situation is more serious".

              It is surprising to know that hypoxia cases have occurred in the US in several types of fighters and trainers including the F35A. It is possible that OBOGS's poor performance is due to bad design. Japan has done the right thing in halting all F35A flying until the crash cause is found.

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