全日空和日航在国際線競爭
全日空と日航 国際線で立場きっ抗
7月8日 22時57分
全日空と日本航空が発表したことし5月の国際線の輸送実績は、羽田発着の新たな路線が好調だった全日空が、輸送実績を示す代表的な指標の1つで日本航空を上回り、国際線での両社の立場がきっ抗していることを示す結果となりました。
航空各社の輸送実績は、利用客数のほか、どれだけ多くの人をより遠くに運んだかを表す、利用客の人数に運んだ距離をかけた「有償旅客キロ」という指標などで示されます。
両社の発表によりますと、ことし5月の全日空の国際線の有償旅客キロは、29億5294万人キロだったのに対し、日本航空は29億1163万人キロとなりました。昭和61年3月から国際線の運航を始めた全日空が、国際線の有償旅客キロで日本航空を上回るのは今回が初めてで、全日空は、輸送能力を示す「有効座席キロ」という指標でも、4月に日本航空を上回っており、国際線での両社の立場がきっ抗していることを示す結果となりました。
これについて、全日空では、ことし3月に羽田空港の国際線の発着枠が拡大されたのに伴い、国際線の強化の一環として新たに開設した路線の利用が、5月は好調に推移したためと説明しています。
ただ、国際線の利用客数では、日本航空が全日空を上回る状態が続いています。
日本航空は「単純な規模の拡大を追い求めるのではなく、顧客サービスなどの差別化で、搭乗率を向上させ収益力を高めていきたい」としています。
両社の発表によりますと、ことし5月の全日空の国際線の有償旅客キロは、29億5294万人キロだったのに対し、日本航空は29億1163万人キロとなりました。昭和61年3月から国際線の運航を始めた全日空が、国際線の有償旅客キロで日本航空を上回るのは今回が初めてで、全日空は、輸送能力を示す「有効座席キロ」という指標でも、4月に日本航空を上回っており、国際線での両社の立場がきっ抗していることを示す結果となりました。
これについて、全日空では、ことし3月に羽田空港の国際線の発着枠が拡大されたのに伴い、国際線の強化の一環として新たに開設した路線の利用が、5月は好調に推移したためと説明しています。
ただ、国際線の利用客数では、日本航空が全日空を上回る状態が続いています。
日本航空は「単純な規模の拡大を追い求めるのではなく、顧客サービスなどの差別化で、搭乗率を向上させ収益力を高めていきたい」としています。
(試譯文)
Regarding the transportation track record on international line announced in
May, the new international air routes of All Nippon Airways going in and
out of Haneda were doing fine, and were better than Japan Airlines in one
representative index; it showed that the competitive position of both companies
in the international lines.
The transportation track record of individual aviation companies was shown.
Besides the number of users, it also showed how many people were carried and at
what distance, using a "paid-passenger-kilo" index which multiplied the
number of user to the distance carried.
According to the announcement of both companies, while the paid-passenger-kilo
of the international line of All Nippon Airways in May this year was
2,952,940,000 people-kilo, Japan Airlines was 2,911,630,000 people-kilo. All Nippon Airways began its operations in international lines since March Showa 61, this was the first time
for it to exceed Japan Airlines in paid-passenger-kilo in
international lines. Also, All Nippon Airways, at the
"effective seat kilo" index which showed transport capacity, exceeded Japan
Airlines in April, and these results showed the competing position of both companies
in international lines.
All Nippon Airways, in connection with its expansion in landing slot
for international lines at Haneda
Airport in March this
year, used the newly established routes as one way to strengthen its
international lines; this explained the good business in May.
However, on the number of users in international airlines, the
situation that Japan Airlines exceeded All Nippon Airways continued.
Japan Airlines supposed that "it is not simply pursuing the expansion
of scale, but to make a difference in customer service etc. and would like to
raise the seat-occupancy rate to increase its earning ability".
My feeling is that for many years Japan Airline has been the big brother. I
hope it can keep its leading position and continue to provide good quality
service.
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