音楽市場ではCDや音楽配信が主流となっていますが、ことし国内販売用に出荷されたレコードが、先月までにおよそ42万枚と去年1年間のほぼ2倍に拡大しており、レコードブームの再来として注目されています。
日本レコード協会のまとめによりますと、ことし、国内の販売用に出荷されたレコードは、海外からの輸入も含めて11か月間で41万8000枚、金額で6億円余りと、枚数、金額ともに去年1年間のおよそ2倍となりました。
このうち「洋盤」と呼ばれる海外のレコード会社に所属するロックやジャズのレコードは、イギリスのロックバンド「ビートルズ」のアルバムの復刻版などが相次いで発売され、去年のおよそ3倍に当たる24万2000枚に上っています。
CDや音楽配信が主流の国内の音楽市場は、平成10年の6074億円をピークに減少傾向が続き、今はその半分程度となっています。全体に占めるレコードの市場規模は小さいものの、根強いファンを中心に手堅い市場として注目されています。
レコード業界に詳しい塙耕記さんは、「温かみのあるレコードらしい音に魅力を感じた人が、再びレコードに戻ってきているのではないか」と話しています。
このうち「洋盤」と呼ばれる海外のレコード会社に所属するロックやジャズのレコードは、イギリスのロックバンド「ビートルズ」のアルバムの復刻版などが相次いで発売され、去年のおよそ3倍に当たる24万2000枚に上っています。
CDや音楽配信が主流の国内の音楽市場は、平成10年の6074億円をピークに減少傾向が続き、今はその半分程度となっています。全体に占めるレコードの市場規模は小さいものの、根強いファンを中心に手堅い市場として注目されています。
レコード業界に詳しい塙耕記さんは、「温かみのあるレコードらしい音に魅力を感じた人が、再びレコードに戻ってきているのではないか」と話しています。
(試譯文)
In the music market although CD and music distribution were used in the
mainstream, by end of last month (November), the record shipped for home sales
this year was about 420,000 sheets which had expanded twice that of last year’s
yearly sales, and this had attracted attention as a record boom reincarnation.
According to the conclusion of the Japan Phonograph Record Association, the
amount of record shipped for domestic sale including import from overseas was 418,000
sheets in 11 months, in terms of money amount it was a little more than 600
million yen. Both the number of sheets and the amount of money were about twice
the yearly value of last year.
Among these, the so called "youban" which was the overseas Rock
or Jazz that belonged to overseas record companies, the reprinted edition of the
album of the British Rock band the "Beatles" etc. were put on the
market successively; the sale was going up to 242,000 sheets which amounted to
about 3 times that of last year.
As for the domestic music market where CD and music distribution were the mainstream,
the downward tendency from the peak of 607,400 million yen recorded in the 10th
year of Heisei was continuing and now it had become approximately one half of
it. Although the market size of the record was small within the entire
business, it was regarded as a safe market that was centering around the
deep-rooted fans.
Mr. Koki Hanawa who knew well about the record industry was saying that
"may be people who felt the charm from the sound like the record that has
warmth in it is returning to the records again".
I think it is quite normal that for nostalgic reasons, some music fans
would prefer buying records instead of CDs.
沒有留言:
張貼留言