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日本のサービス業 労働生産性「米の半分ほどの水準」
4月9日 5時01分
どれだけ効率的に働いたかを示す労働生産性が、日本のサービス業はアメリカの半分ほどの水準だとする調査結果がまとまりました。
労働生産性は、1人の従業員が1時間にどのくらいのモノやサービスを生み出したかという指標です。
公益財団法人の日本生産性本部が、小売業や飲食業などのサービス業について、2015年時点の労働時間などをもとに、日本、アメリカ、ドイツ、イギリス、フランスの5か国で比較しました。
その結果、日本の労働生産性は5か国の中で最低で、最も高かったアメリカの半分程度の水準となりました。
24時間営業のような長時間労働が行われていることや、高品質なサービスが安い価格で提供されていることなどが理由だということです。
調査をした東洋大学経済学部の滝澤美帆教授は「日本はおもてなしの精神で手厚いサービスが提供され、消費者の立場からすると幸せな国だが、労働生産性としては低くなり、ITなどによる効率化が必要だ」と話し、働き方改革を進めることが重要だと指摘しています。
My translation
A survey result on the
labor productivity that aimed at finding out the efficiency of the Japanese service
industry was gathered, it indicated
that it was half of the American standard.
Labor productivity
was an index to show how much goods and service one employee could generated in
1 hour.
Regarding the retail
trade and service industry of the restaurant business, the Japan productivity
head office which was a foundation of public interests, based on the working
hours etc. compared the 5 countries of Japan, United States, Germany, United
Kingdom and France as of 2015.
As a result, the labor
productivity of Japan was the lowest in the 5 countries; reaching half the standard of the United States which
was at the highest.
It was said that the
reasons were due to the practice of the long our laboring such as opening 24
hours, and that high-quality service was offered at a low price.
Prof. Miho Takizawa of Toyo University department of economics who did the investigation said that
“Japan can provide warm service in the spirit of hospitality and from the
viewpoint of consumers Japan is a wonderful country; but as labor productivity
is low, it needs IT etc. for efficiency", pointing out that it was important to
advance some reform.
I believe that Japanese shops are providing a warm service to its
customers in the spirit of hospitality, and from the viewpoint of consumers
Japan is a wonderful country.
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